در نیمه اول سال 2025 ، فروش جهانی خودروها در مقایسه با مدت مشابه سال 2024 افزایش یافت. 34 شرکت مورد تجزیه و تحلیل 37.6 میلیون واحد فروخته و افزایش 3 درصد را نشان دادند. این رشد توسط Toyota ، Byd و Geely هدایت شد که شروع به کاهش Stellantis و Tesla می کند.
با وجود حجم بالاتر فروش ، کل گردش مالی به 1.14 میلیارد دلار کاهش یافت-در مقایسه با سال قبل ، 2 درصد کاهش یافت. در نتیجه ، میانگین قیمت در هر واحد از 36،074 دلار کاهش یافت.
اگرچه بیشتر تولید کنندگان چینی در این تجزیه و تحلیل گنجانده نشده اند ، اما جنگ مداوم قیمت چین کاهش قیمت متوسط را توضیح می دهد. BYD و Geely حجم خود را 33 درصد و 47 درصد افزایش دادند ، اما گردش BYD تنها 14 درصد افزایش یافت و Geelys صاف ماند.
به طور خاص ، BYD در نیمه اول سال 2025 به عنوان ششمین تولید کننده بزرگ خودرو جهانی طبقه بندی شد.
سود 23 درصد کاهش یافت
کاهش شدید سودآوری حتی بیشتر برای این بخش است. ترکیبی از عوامل – از جمله جنگ قیمت در حال انجام در چین ، رکود تقاضای جهانی ، افزایش هزینه ها در اروپا ، اختلالات تجاری و عدم اطمینان ، که ناشی از تعرفه های تحمیل شده توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده است – به طور قابل توجهی بر صنعت تأثیر گذاشته است.
سود عملیاتی (سود ناخالص منهای فروش و هزینه های اداری) 23 درصد کاهش یافت و به 122.2 میلیارد دلار کاهش یافت. شدیدترین کاهش Stellantis و Nissan در بین مهمترین تولید کنندگان ثبت شد و پس از آن مرسدس ، فورد ، تسلا ، فولکس واگن ، BMW ، هوندا و کیا.
5 مارک برتر برای افزایش فروش
نیمه اول سال 2024 در مقایسه با نیمه اول سال 2025
درآمد (در میلیارد ها) | در مقابل H1 2024 | واحدهای فروخته شده | در مقابل H1 2024 | |
موتور جهش | 3.38 دلار | +154 ٪ | 222،000 | +156 ٪ |
xpeng | 4.76 دلار | +115 ٪ | 197،000 | +279 ٪ |
پلیستار | 1.42 دلار | +43 ٪ | 30.300 | +51 ٪ |
پاک کردن | 0.49 دلار | +21 ٪ | 6.4 | +47 ٪ |
دواد | 51.58 دلار | +14 ٪ | 2،146،000 | +33 ٪ |
در کل* | 1.36 دلار | -2 ٪ | 37،605،000 | +3 ٪ |
*34 تولید کننده OEM
آینده ای نامشخص
سقوط سود خالص حتی چشمگیرتر بود ، که به 26.6 میلیارد دلار کاهش یافت – کاهش 69 درصد در مقایسه با 2024. در نتیجه ، میانگین فشار خالص از 6.1 درصد کاهش یافت و در یک سال واحد به 2.0 درصد رسید. این کاهش شدید نشانگر آب و هوای وسیع تر عدم اطمینان است که هم بر تولید کنندگان خودروهای غربی و هم بر روی چینی تأثیر می گذارد.
بدون مقررات انعطاف پذیر تر در اروپا ، سیاست تجارت واضح تر در ایالات متحده و پایان دادن به جنگ جایزه در چین ، دیدگاه این بخش بسیار نامشخص است. فقط سه تولید کننده موفق به افزایش سود خالص خود شدند: سوزوکی (9 ٪+) ، فراری (9 ٪+) و BYD (+2 ٪).
5 برتر برای حاشیه خالص در نیمه اول سال 2025
- فراری: 23.4 ٪
- سوزوکی: 9.1 ٪
- کیا: 8.1 ٪
- هیوندای: 7.2 ٪
- GWM: 6.9 ٪
- در کل (34 تولید کننده OEM): 2 ٪
سودآورترین تولید کننده خودرو در هر دستگاه فروخته شده
- فراری: 138،764 دلار
- Jaguar Land Rover: 6.022 دلار
- پورشه: 5،762 دلار
- گروه مرسدس: 2.933 دلار
- گروه BMW: 2.384 دلار
- در کل (34 تولید کننده OEM): 706 دلار
نویسنده مقاله ، فلیپه مونوز ، متخصص در صنعت خودرو است پویایی جاتوبشر