علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است، احساس خستگی می کنید اما دلایل خستگی مفرط خود را نمی دانید، بنابراین راه حلی برای آن ندارید.

علل خستگی مفرط
نگران نباشید، ما به شما کمک خواهیم کرد. در اینجا به برخی از دلایل رایج خستگی مفرط اشاره می کنیم.

1- خواب کافی ندارید
ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما ممکن است ندانید که خیلی کم می خوابید. کم خوابی می تواند بر تمرکز و سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. بزرگسالان باید هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابند..

رفتار
خواب را در اولویت قرار دهید و برنامه منظمی داشته باشید. لپ تاپ، تلفن همراه و تلویزیون خود را از اتاق خواب خود خارج کنید. آیا هنوز مشکل دارید؟ از پزشک کمک بگیرید. شاید اختلالات خواب وجود دارد.

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
2- آپنه خواب دارید
برخی از مردم فکر می کنند که خواب کافی دارند، اما آپنه خواب مانعی برای خوابیدن است. در این مشکل برای مدت کوتاهی تمام شب نفس نمیکشی.

هر مکث لحظه ای شما را از خواب بیدار می کند، اما ممکن است از آن آگاه نباشید. در نتیجه علیرغم گذراندن هشت ساعت در رختخواب، بی خواب هستید.

هر مکث لحظه ای شما را از خواب بیدار می کند، اما ممکن است از آن آگاه نباشید. در نتیجه علیرغم گذراندن هشت ساعت در رختخواب، بی خواب هستید.
پزشک شما ممکن است خواب شما را برای بررسی این موضوع بررسی کند.


بیشتر بخوانید: آپنه خواب در کودکان، تمام اطلاعات لازم


رفتار
اگر اضافه وزن دارید کاهش وزنسیگار را ترک کنید و ممکن است به یک دستگاه CPAP برای باز نگه داشتن مجاری تنفسی در هنگام خواب نیاز داشته باشید.

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
3- تامین سوخت بدن کافی نیست
کم خوردن می تواند باعث خستگی شود، اما خوردن غذاهای نامناسب نیز می تواند مشکل ساز باشد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل به حفظ قند خون در محدوده طبیعی کمک می کند و از احساس سستی در هنگام کاهش قند خون جلوگیری می کند.

مطالبی که خواندن آنرا نباید از دست داد!
بهترین رستوران‌های فضای باز در تهران

رفتار
همیشه صبحانه بخور و سعی کنید پروتئین ها و کربوهیدرات های پیچیده را در هر وعده غذایی خود بگنجانید. به عنوان مثال، تخم مرغ را با نان تست غلات کامل بخورید. همچنین در طول روز وعده های غذایی و میان وعده های کوچک بخورید تا انرژی پایداری داشته باشید.

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
4- کم خونی دارید

کم خونی یکی از دلایل اصلی خستگی در زنان است. از دست دادن خون قاعدگی می تواند باعث کمبود آهن شود و سلامت زنان را به خطر بیندازد.

کم خونی یکی از دلایل اصلی خستگی در زنان است. از دست دادن خون قاعدگی می تواند باعث کمبود آهن شود و سلامت زنان را به خطر می اندازد.
گلبول های قرمز خون، اکسیژن را به بافت ها و اندام های شما حمل می کنند.


بیشتر بخوانید: دردهای قاعدگی، آزمون درمان های خانگی


رفتار
برای کم خونی ناشی از فقر آهن، مکمل های آهن مصرف کنید و از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی استفاده کنید. کبدصدف، لوبیا و غلات غنی شده ممکن است موثر باشند.

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
5- افسردگی دارید
افسردگی را می توان یک اختلال عاطفی در نظر گرفت، اما در بسیاری از علائم فیزیکی نیز نقش دارد.
خستگی، سردرد و از دست دادن اشتها شایع ترین علائم هستند.. اگر بیش از چند هفته احساس خستگی می کنید به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: آزمون ادینبورگ به شما می گوید که آیا افسرده هستید یا خیر


رفتار
افسردگی به گفتگو درمانی یا دارو پاسخ خوبی می دهد.

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
6- کم کاری تیروئید دارید
تیروئید غده کوچکی در گردن شماست که متابولیسم شما را کنترل می کند. هنگامی که این غده ضعیف است و متابولیسم بسیار کند است، ممکن است احساس تنبلی و اضافه وزن داشته باشید.

رفتار
اگر آزمایش خون تأیید کرد که هورمون های تیروئید شما پایین است، هورمون های مصنوعی آنها می توانند سرعت شما را افزایش دهند.

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
7- اضافه بار کافئین
کافئین می تواند هوشیاری و تمرکز را در دوزهای متوسط ​​افزایش دهد. ولی مصرف زیاد آن می تواند ضربان قلب، فشار خون و عصبانیت را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد کافئین باعث خستگی در برخی افراد می شود.

مطالبی که خواندن آنرا نباید از دست داد!
بیماران کرونایی پس از بهبودی چه عوارضی دارند؟

رفتار
به تدریج مصرف قهوه، چای، شکلات، نوشابه و داروهای کافئین دار را کاهش دهید. توقف ناگهانی آنها می تواند باعث علائم ترک کافئین و خستگی شود.

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
8- عفونت پنهان ادراری
اگر تا به حال به عفونت ادراری (UTI) مبتلا شده اید، احتمالاً با درد سوزش و احساس بلافاصله دستشویی رفتن آشنا هستید.

عفونت همیشه با چنین علائم واضحی رخ نمی دهد. در برخی موارد، خستگی ممکن است تنها علامت باشد.

اما عفونت همیشه با چنین علائم واضحی رخ نمی دهد. در برخی موارد، خستگی ممکن است تنها علامت باشد. آزمایش ادرار می تواند به سرعت عفونت دستگاه ادراری را تأیید کند.


پیشنهاد ویژه: آشنایی با مراکز آزمایشگاهی در کلینیک نی نی بان


رفتار
آنتی بیوتیک ها درمان عفونت های دستگاه ادراری هستند و خستگی معمولاً در عرض یک هفته از بین می رود.


بیشتر بخوانید: درمان خانگی عفونت واژن، بهترین و آسان ترین راه ها


علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
9- دیابت
سطوح بالای غیرطبیعی قند در افراد مبتلا به دیابت به جای اینکه وارد سلول های بدن شود و به انرژی تبدیل شود، در جریان خون باقی می ماند.
نتیجه خستگی است. اگر خستگی مداوم و بدون دلیل دارید، از پزشک خود در مورد آزمایش دیابت خود سوال کنید.

رفتار
درمان‌های دیابت ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش باشد. انسولین درمانی و داروهایی برای کمک به پردازش قند در بدن.

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
10- کم آبی بدن
خستگی شما می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. چه در حال ورزش یا انجام فعالیت های منظم باشید، بدن شما برای عملکرد خوب و هیدراته ماندن به آب نیاز دارد. اگر تشنه ای، تشنه ای.

رفتار
در طول روز آب بنوشید بنابراین، رنگ ادرار شما روشن خواهد بود. حداقل یک ساعت قبل از هر فعالیت بدنی برنامه ریزی شده حداقل دو لیوان آب بنوشید. سپس یک جرعه آب در حین تمرین و دو لیوان دیگر بعد از تمرین بنوشید.

مطالبی که خواندن آنرا نباید از دست داد!
آیا ماسک ما را در برابر کووید 19 محافظت می کند؟

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
11- اختلال خواب شیفتی
ساعت کاری یا شیفت های چرخشی می تواند ساعت داخلی شما را مختل کند. ممکن است زمانی که نیاز به بیدار بودن دارید احساس خستگی کنید و در طول روز مشکل خواب داشته باشید.

رفتار
وقتی نیاز به استراحت دارید، قرار گرفتن در معرض نور روز را محدود کنید. اتاق خود را تاریک، ساکت و خنک نگه دارید.
هنوز مشکل خواب دارید؟ با پزشک خود صحبت کنید مکمل ها و داروها می توانند کمک کننده باشند.

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
12- حساسیت های غذایی پنهان
برخی از پزشکان معتقدند که آلرژی های غذایی پنهان می تواند شما را بی حال کند. اگر خستگی شما بعد از غذا خوردن بدتر می شودممکن است نسبت به آنچه می خورید عدم تحمل خفیف داشته باشید، به این معنی که آلرژی غذایی شما به اندازه ای نیست که باعث خارش یا کهیر شود، فقط شما را خسته می کند.

رفتار
سعی کنید غذاها را یکی یکی حذف کنید تا ببینید آیا خستگی شما بهبود می یابد یا خیر. همچنین می توانید از پزشک خود در مورد آزمایش آلرژی غذایی سوال کنید.

علل خستگی مفرط، چگونه مقابله کنیم؟
13- سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا
اگر خستگی شما بیش از شش ماه طول بکشد و اگر برای مدیریت فعالیت های روزانه خیلی شدید است، ممکن است به سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا مبتلا باشید.
هر دو می توانند علائم متفاوتی داشته باشند، اما خستگی مداوم و بدون دلیل یکی از علائم اصلی آنهاست.

رفتار
در حالی که هیچ راه حل سریعی برای سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا وجود ندارد، بیماران اغلب از تغییر برنامه روزانه خود، اتخاذ عادات خواب بهتر و شروع یک برنامه ورزشی سبک سود می برند.

به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.

همچنین ببینید

رنگ پوشش کامپوزیت چگونه انتخاب می شود؟

رنگ پوشش کامپوزیت چگونه انتخاب می شود؟

سوال: رنگ پوشش کامپوزیت چگونه انتخاب می شود؟ و بهترین رنگ کدام است؟ پاسخ : …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *