در ماههای اخیر با انتشار شایعاتی در مورد وضعیت آمادهسازی مقررات جدید فصل آینده، یک جنگ ساختگی در پدوک فرمول یک شکل گرفته است.
به طور خاص، منابع مرتبط بارها ادعا کرده اند که پروژه موتور داخلی جدید ردبول به جایی که باید باشد نزدیک نیست، در حالی که ظاهرا مرسدس در وضعیت خوبی قرار دارد.
اگرچه ممکن است این درست باشد یا نباشد، اما قبل از معرفی پیشرانه های هیبریدی در سال 2014، شایعاتی مبنی بر اینکه مرسدس راه حلی برای مشکلات ERS-H پیدا کرده است که همه سازندگان موتورهای دیگر را آزار می دهد، مشخص شد.
در حالی که ERS-H دقیقاً به همین دلیل از مقررات جدید حذف شد، الزامی که سیستم الکتریکی 50٪ از توان را ارائه می دهد، چالش های خاص خود را از نظر مدیریت توان موجود در سراسر دور ایجاد کرده است.
پنج سال پیش، زمانی که هوندا اعلام کرد که از فرمول 1 خارج میشود، ردبول برای راهاندازی بخش پیشرانهی خود اقدام به استخدام کرد.
اما در حالی که هلموت مارکو، مشاور موتوراسپرت ردبول، به این سوال پرداخت که قوای محرکه جدید در چه جایگاهی با رقبای خود قابل مقایسه است، او تاکید کرد که مهارتهای مکس ورشتاپن باعث تقویت قاطع خواهد شد.
او گفت: “از نظر داخلی، ما خوشحالیم، اما مانند دیگران، ما تعداد رقبای خود را نمی دانیم. اما این فقط موتور احتراقی نیست، سوخت، باتری… و ماشین است. و من فکر می کنم این یک مزیت بزرگ برای ما نیز هست.”
“راننده باید در مورد نحوه استفاده از انرژی باتری باهوش و باهوش باشد. و راننده ای وجود دارد که می تواند رانندگی کند و سریع فکر کند. بنابراین این باید یک مزیت باشد.”
مکس ورشتاپن، ردبول ریسینگ
عکس از: فردریک جی براون / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ
اگرچه او به نام ورشتاپن اشاره نکرد، اما واضح بود که او به قهرمان چهار دوره جهان اشاره می کند – زیرا مانند همه رانندگان واقعاً بزرگ، رانندگی سریع نیاز به تفکر کمی دارد که او مقدار قابل توجهی از پهنای باند ذهنی دارد که می تواند در مسابقات استفاده کند.
خودروهای سال 2026 خواسته های بسیار متفاوت و پیچیده ای از رانندگان خواهند داشت، به همین دلیل است که اولین بررسی های آنها در شبیه ساز باعث منفی شدن بسیاری می شود. علاوه بر آیرودینامیک فعال، یک “حالت نادیده گرفتن” وجود خواهد داشت که انرژی اضافی را برای مدت زمان محدودی فراهم می کند و اساساً اثر DRS را تکرار می کند.
اما به احتمال زیاد ظرافتهای زیادی در راهاندازی ماشینها و همچنین راهاندازی آنها در پیست وجود دارد. مقررات جدید مدیریت انرژی را به آیرودینامیک مرتبط می کند: تصمیمات دشواری باید در مورد سطوح نیروی رو به پایین گرفته شود و زمانی که در مسیر قرار گرفتید، کجا انرژی را جذب کنید و کجا از آن استفاده کنید.
پل موناگان، مهندس ارشد ردبول، در پاسخ به این سوال که پروژه 2026 چقدر پیچیده است و دو ماه قبل از ورود خودروها به پیست چقدر کار باقی مانده است، گفت: “بسیار عظیم و فراوان”.
مفهوم F1
عکس از: FIA
“دو کلمه بسیار ساده برای خلاصه کردن. برخی چیزها از قبل مشخص شده است. موتورها در حال تولید هستند. ما قطعات بزرگی از ماشین در حال تولید داریم. به دست آوردن یک ماشین برای انجام مطمئن دورهای در دنیای شبیه سازی بسیار دشوار است، اما به نوعی ما برای بارسلونا (اولین تست، پشت درهای بسته در 26 تا 30 ژانویه) آماده خواهیم بود، درست است؟ مثل بقیه.”
ما خواهیم دید که چقدر مایل هستیم – و آنگاه واقعاً یک کوه برای صعود در سال 2026 است، اما برای همه ما وجود دارد که باید صعود کنیم، اینطور نیست؟
چه ما ابتدا در اجلاس باشیم و چه در اجلاس باشیم و دیگران قبلاً آنجا باشند، این بخشی از ورزش است. این یک نتیجه مشخص نیست. این یک نتیجه ناشناخته است و من فکر می کنم ما می توانیم سال آینده رقابتی باشیم.”
“من فکر می کنم ما یک ماشین خوب و یک موتور خوب خواهیم داشت. ما رانندگان خوبی داریم، پس بیایید ببینیم چگونه سوار می شویم.”
ما نظر شما را می خواهیم!
دوست دارید چه چیزی را در Motorsport.com ببینید؟
– تیم Motorsport.com
