چگونه با خود مهربان باشیم؟

زندگی با متغیرهای زیادی که خارج از کنترل ما هستند می تواند چالش برانگیز باشد. مهربانی با خود همچنان می تواند کمک کننده باشد، اما چگونه می توانیم با خود مهربان باشیم؟
مدیریت حملات عاطفی که در زمان‌های سخت رخ می‌دهند کار آسانی نیست. با این حال، کارهایی وجود دارد که واقعاً می‌توانیم انجام دهیم تا به ما کمک کند با خود مهربان‌تر باشیم، مخصوصاً زمانی که احساس می‌کنیم کنترل نداریم یا ناامید هستیم.
وقتی نسبت به خود سخاوتمندتر باشیم، این احساسات دشوار تأثیر کمتری بر سلامت عاطفی کلی ما دارند.

مهربانی با خود به چه معناست؟
مهربان بودن چهار ویژگی دارد:

  • با لحنی ملایم با خودتان صحبت کنید.
  • فهمیده شد درد یک تجربه جهانی است.
  • به احساسات خود به وضوح و قاطعانه نگاه کنید تا آنها را سرکوب نکنید یا اغراق نکنید.
  • در هر صورت توقعات واقع بینانه برای خود تعیین کنید. اگر عادت به انتقاد از خود یا بدبین بودن دارید، حتی تصور اینکه مهربانی با خود چگونه به نظر می رسد دشوار است.

تمرین ممکن است غیرطبیعی، ناخوشایند و مصنوعی به نظر برسد، اما یادآوری مهربانی با دیگران می‌تواند کل فرآیند مهربانی با خودتان را تسهیل کند.


بیشتر بخوانید: روانشناسی کودکان مجرد چگونه هستند؟


چگونه با خود مهربان باشیم؟

چگونه با خود مهربان باشیم؟
در اینجا چند راه برای مهربانی با خود آورده شده است:

1- احساسات سخت خود را به خود نشان دهید
تنها نشستن با افکارت سخت و غیر طبیعی است. به همین دلیل است که ورزش برای مهربانی با خود بسیار مهم است، به خصوص زمانی که زندگی سخت می شود.
احساسات سخت چیزهای زیادی برای آموزش به ما دارندد، به خصوص زمانی که از برچسب زدن آنها به عنوان مشکل اجتناب می کنیم.
زمان و نحوه اجتناب از احساسات چالش برانگیز را یادداشت کنید، سپس سعی کنید این کار را متوقف کنید، که به شما امکان می دهد با خودتان مهربان تر باشید.

مطالبی که خواندن آنرا نباید از دست داد!
فرم دهی زاویه و چانه با تزریق ژل

2. کارهایی را که دوست دارید انجام دهید
اقداماتی وجود دارد که می توانید برای درمان بهتر خود انجام دهید. ممکن است نیازی به مدیتیشن نداشته باشید. شاید این تصور شما از مهربانی با خودتان باشد. موسیقی گوش کن، بخوانید، با یکی از عزیزانتان تماس بگیرید.
مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، مهم این است که آن را دوست داشته باشید. شاید چیزی کاملا متفاوت. صرف نظر از این موضوع، به یاد داشته باشید که انجام این کار شما را خوشحال می کند و سعی کنید کارهای بیشتری انجام دهید، سپس فعالیت های دیگری را پیدا کنید که از انجام آنها لذت خواهید برد.


بیشتر بخوانید: راه های جلب اعتماد چیست؟


چگونه با خود مهربان باشیم؟

3. بر آنچه برای شما ارزشمند است تمرکز کنید
روش انجام بسیاری از کارها از زمان همه گیری کووید 19 تغییر کرده است.
برخی از افراد شغل خود را از دست داده اند یا از راه دور کار می کنند.
افراد دیگر دوستان و خانواده خود را از دست داده اند، اما این سختی ها و مصیبت ها می تواند به ما نشان دهد که چگونه می توانیم با ظاهر شدن در زندگی و تجسم ارزش های خود، بهتر عمل کنیم.
به عنوان مثال، اگر حمایت مالی از خانواده برای شما مهم است اما شغل خود را از دست داده اید، سعی کنید از نظر عاطفی یا اخلاقی از آنها حمایت کنید.
حتی در بحبوحه تراژدی همیشه راهی برای سازگاری و تجسم بهترین خود وجود دارد. این یک عمل واقعی مهربانی و مراقبت از خود است.

4- به این لحظه توجه کنید!
وقتی شروع به احساس بی قراری یا ترس می کنید، به پاهای خود توجه ویژه ای داشته باشید. توجه داشته باشید که چگونه آنها روی زمین کاشته می شوند و چگونه کف پای شما از شما حمایت می کند.
توجه خود را به لحظه حال معطوف کنید و سعی کنید خود را به زمان حال متصل کنید. دور شدن از افکارتان می تواند به شما کمک کند احساس شفافیت و آرامش بیشتری داشته باشید.

مطالبی که خواندن آنرا نباید از دست داد!
تغذیه با شیر مادر؛ ۱۱ فایده‌ای که نمی‌دانستید

بیشتر بخوانید: آیا شما یکی از زنان مورد علاقه مردان هستید؟


چگونه با خود مهربان باشیم؟

5. از حواس فیزیکی خود لذت ببرید
بیشتر زندگی های مدرن بر خواندن، فکر کردن، کار کردن و درک دنیای اطراف تمرکز می کنند. خوشبختانه، شادی را می توان در همه جا یافت، حتی در لحظات ساده ای مانند طعم دادن به عطرها، طعم ها یا مناظر زیبا.
لذت بردن از یک غذای خوشمزه یا توجه به رایحه عطر مورد علاقه تان می تواند شما را بسیار خوشحال کند.
مهم نیست در زندگی شما چه اتفاقی می افتد، هرگز فراموش نکنید که به خودتان هدیه لذت بردن از چیزهای کوچک را بدهید. این می تواند دیدگاه شما را برای خود و دنیای اطرافتان تغییر دهد.

6. خود را در آغوش بگیرید
محبت و مراقبت جسمانی اساس تأیید و عشق است. حتی اگر تنها باشید، باز هم می توانید این کارها را انجام دهید. خودت را در آغوش بگیر یا احساس تورم در بازو کنید.
نشان داده شده است که این تمرینات بدنی استرس طبیعی یا سطح کورتیزول را کاهش می دهند.


بیشتر بخوانید: چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم، چه زمانی می توانیم کمک بگیریم؟


چگونه با خود مهربان باشیم؟

7- به خود دلسوزی نشان دهید
با ابراز همدردی با خود دوست شوید. بهترین راه برای احساس شفقت نسبت به خود این است که تصور کنید شخصی که دوستش دارید صدمه دیده است. در این مواقع چه می کنید؟ به سوالات زیر توجه کنید:

  • به او چه می گویی؟
  • با او چگونه رفتار می کنید؟
  • چگونه می توان به او اعتماد کرد؟
  • نظر شما در مورد مراقبت و دوست داشتن او چیست؟
مطالبی که خواندن آنرا نباید از دست داد!
آشنایی با ۳ نوع مختلف ویروس کرونا

حالا این کار را برای خودت انجام بده، به خودت محبت کن.


بیشتر بخوانید: آیا روانشناسی حسادت کودک یک واکنش طبیعی است؟


8- به خود اعتماد کنید
بخشی از مهربانی با خود این است که بهترین ها را برای خود بخواهید. برای به دست آوردن بهترین ها، باید خود را باور داشته باشید.
به توانایی ها و قضاوت خود ایمان داشته باشید. به خودت فکر کن: خودت را باور کن

9- خود را بپذیرید
خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید. شما نقاط قوت و ضعفی دارید. گاهی موفق می شوید و گاهی شکست می خورید. گاهی حق با شماست، گاهی اوقات شما اشتباه می کنید. به خودتان اجازه دهید دقیقا همان چیزی باشید که هستید.


بیشتر بخوانید: با تکنیک های کاهش اضطراب آشنا شوید! آیا این تکنیک ها را می شناسید؟


چگونه با خود مهربان باشیم؟

10- شکرگزاری
آنچه را که برای آن سپاسگزار هستید بنویسید. وقت گذاشتن فعال برای قدردانی، زندگی را شادتر می کند و می تواند به شما کمک کند افکار منفی را رها کنید.
قدردانی می تواند حتی در کوچکترین لحظات اتفاق بیفتد، قدردانی از یک فنجان قهوه داغفکر زنده بودن در یک صبح زیبای آفتابی، ابری یا برفی، یا حتی یک روز دیگر.
فعالیت های روزانه خود را به خاطر بسپارید و سپاسگزار باشید.

اگر در مورد روانشناسی سوالی دارید با روانشناس در کلینیک نی نی بان مشورت کنید.

همچنین ببینید

مرکز خصوصی اکستنشن مژه در تهران

مرکز خصوصی کاشت مژه در تهران کجاست؟

شاید قبلاً نام بلند کردن و بلند کردن مژه را شنیده باشید. ولی جراحی کاشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *