از زمان آغاز به کار، میشلن تامین کننده انحصاری لاستیک کلاس های Hypercar و GTP در مسابقات قهرمانی استقامت جهانی FIA و مسابقات اتومبیل های ورزشی IMSA WeatherTech بوده است.
این احتمالا برای مدتی به همین شکل باقی خواهد ماند. انتظار می رود قرارداد تامین با WEC حداقل تا پایان سال 2029 اجرا شود، در حالی که الف تمدید جدید اعلام شده اطمینان حاصل می کند که میشلن تا فصل 2035 تایر رسمی IMSA باقی می ماند.
این شرکت فرانسوی که از سال 1906 در مسابقات اتومبیلرانی فعالیت می کند، اغلب به ایجاد نوآوری در فن آوری افتخار می کند. همانطور که موتوراسپرت تغییر کرده است و دنیای مجازی به یک منطقه مهم توسعه و یادگیری تبدیل شده است، میشلن به طور منطقی پاسخ داده است.
یک ابزار مهم در زرادخانه میشلن برای این کار، مدل لاستیک مجازی خود این شرکت است. این “TameTire” نام دارد و به طور خاص برای شبیه سازی دینامیک خودرو توسعه یافته است.
به گفته میشلن، هدف ارائه یک توصیف دقیق از رفتار مکانیکی و حرارتی گذرا یک زمان است. دو دهه است که مورد استفاده قرار گرفته است و اولین بار در فرمول 1 در سال 2005 معرفی شد، زمانی که میشلین در میانه یک برد پیروز بود که منجر به قهرمانی های جهانی پشت سر هم با رنو و فرناندو آلونسو شد.
همانطور که فیلیپ تراموند، مدیر فنی میشلن موتور اسپورت توضیح می دهد، این عمق شبیه سازی است که TameTire را از سایر مدل های تایر متمایز می کند.
تراموند به Sportscar365 می گوید: «تفاوت این است که ما توانستیم تایر را در سطح کلان شبیه سازی کنیم. ما سعی کردیم حداکثر بارهای فیزیکی و معادلات فیزیکی را بسازیم. این بدان معناست که ما باید این ابزار را برای هر تایر کالیبره کنیم، اما این پارامتر باید معنای فیزیکی داشته باشد.
“این بدان معناست که از نظر مرزها به ما کمک زیادی می کند تا مطمئن شویم کاری را انجام نمی دهیم که با داده ها مطابقت ندارد، اما بعد از آن می تواند کاملاً دیوانه کننده باشد. و بعد از اینکه بتوانیم مدلی مانند آن داشته باشیم، این واقعیت که یک مدل کلان است، می توانیم آن را در زمان واقعی محاسبه کنیم.”
“یعنی در سرعت، به اندازه کافی سریع که هنگام چرخاندن فرمان، پاسخ مناسب را دریافت کنید.”
TameTire داده های خود را از منابع مختلف، از جمله داده های مسیر و همچنین تحلیل اجزای محدود و مدل های هوش مصنوعی به دست می آورد.
منبع داده دیگری برای این مدل در مرکز فناوری میشلن در لادوکس قرار دارد. این ماشین ضبط نامیده می شود (تصویر بالا) و می توان از آن برای شبیه سازی هر مداری استفاده کرد.
این دستگاه که برای تست استاتیکی و دینامیکی تمامی لاستیک های جدید میشلن نیز استفاده می شود از یک سیلندر به قطر سه متر تشکیل شده است که در داخل با آسفالت روکش شده است.
سپس یک تایر در دکل قرار می گیرد که می تواند زوایای مختلف لغزش و کمبر را بازتولید کند، در حالی که سیلندر چرخان می تواند تا سرعت 350 کیلومتر در ساعت (217 مایل در ساعت) را تولید کند. حتی قادر به تکرار شرایط مختلف دویدن از جمله باران است.
وقتی صحبت از TameTire به میان میآید، تراموند توضیح میدهد که Record Machine هدف بسیار خاصی را دنبال میکند: “برای کالیبره کردن مدل. برای هر لاستیک ما کالیبراسیون خاص خود را داریم. سرعت مدل یکسان است، با این تفاوت که برای هر تایر یک پارامتر خاص وجود دارد.”
سپس TameTire در اختیار تیمهایی قرار میگیرد که در سطح برتر مسابقات WEC و WeatherTech رقابت میکنند و از آن برای اهداف شبیهسازی خود استفاده میکنند.
تراموند میگوید: «معمولاً این یک داستان بیپایان است، زیرا هر بار که میخواهند پدیدههای بیشتری داشته باشند، از جمله خاموش کردن، گرم کردن، چیزهایی از این قبیل. “بنابراین ما دائما به دنبال این هستیم که “خوب، در شبیه ساز چه اتفاقی افتاد؟ آیا به اندازه کافی دقیق هستیم؟ خوب، ما در این مسیر خوب هستیم، اما در این مسیر نه.”
آسفالت تأثیر زیادی دارد، بنابراین هر بار که به دادههای مسیر واقعی نگاه میکنیم یا برای بهبود کالیبراسیون مدل، خصوصیات بیشتری انجام میدهیم.»
تراموند توضیح می دهد که TameTire اساساً یک تکامل ثابت است و میشلن همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود شبیه سازی های خود است.
او می گوید: «معمولاً کار قبل از مسابقه انجام می شود. در طول مسابقه، مردم معمولا داده ها را جمع آوری می کنند و مطمئن می شوند که سطح شبیه سازی با دوام تایر مطابقت دارد.
“گاهی اوقات ما شگفتیهایی داشتیم. در طول مسابقه عمدتاً دادهها را جمعآوری میکنیم و بررسی میکنیم که آیا در پنجره اعتبار لاستیک قرار دارد یا خیر. کار روی مدل و تنظیم قبل از مسابقه انجام میشود و مسابقه مجدد بعد از مسابقه انجام میشود فقط برای بهینهسازی کل مدل برای مسابقه بعدی.”
این یک عملیات مهم است که تراموند تخمین می زند که به کار ده ها نفر نیاز دارد.
او میگوید: «حدود 20 نفر در تیم من هستند، اما ما منابعی از تیم دیگر در مرکز تحقیق و توسعه نیز داریم، مثلاً حدود 5 تا 10 نفر». فقط به دلیل اینکه مشکل یکپارچه سازی، محاسبات و ذخیره داده ها وجود دارد، می توانم بگویم که در هر مرحله چالش هایی وجود دارد.
“اما ما مستقیماً با تیمها کار میکنیم و میتوانم بگویم، حدود 50 نفر داریم. زیرا در واقع، به دلایل محرمانه، نمیتوانیم افراد مشابهی را در دو تیم مختلف داشته باشیم. و حتی اگر این یک کار تمام وقت برای آنها نباشد، آنها در حال کار بر روی بهبود مدل هستند.”
در سالهای اخیر، نهادهای تحریمکننده برای محدود کردن تعداد روزهای آزمایش در اختیار تیمها تلاش کردهاند تا هزینهها را کاهش دهند. برای مثال، تیمهای هایپرکار که امسال در WEC رقابت میکنند، فقط مجاز به انجام هشت روز تست خارج از تست لاستیک یا روزهای تحریمی مانند پیشگفتار WEC یا روز تست 24 ساعته Le Mans بودند.
با وجود دویدن بسیار کم در مسیر مسابقه، کسب اطلاعات دقیق از کار بر روی شبیه ساز مهمتر از همیشه است. تراموند می گوید: «تنها راه پیشرفت مطمئناً استفاده از شبیه سازی است. صادقانه بگویم، وقت گیر است، اما حداقل وقتی به مسیر (مجازی) می روید، همیشه می دانید که آب و هوا چگونه خواهد بود.
“اگر من یک موتور را خراب کنم، مطمئناً زمان و منابع شما را به حداکثر می رساند. و ما از نظر بازخورد به سطح بالایی از قابلیت اطمینان و ارتباط دست پیدا می کنیم که واقعاً بهترین کاری است که می توانیم انجام دهیم.”
میشلن سال آینده طیف تایرهای کاملاً جدیدی را برای کلاس هایپرکار WEC و دسته GTP قهرمانی WeatherTech، Pilot Sport Endurance معرفی خواهد کرد.
همانطور که تیم ها برای مسابقه با لاستیک های جدید آماده می شوند، تراموند فاش می کند که آنها قبلاً به عنوان بخشی از مدل TameTire در دسترس آنها قرار گرفته اند.
او می گوید: «برای چند هفته، در پایان سپتامبر. در طول فصل اصلاح می شود و بیشتر و بیشتر واقع بینانه می شود.
این بخشی از حرکت مداوم برای توسعه و میدان جنگ نامرئی برای تیم ها و سازندگانی است که می خواهند با بهترین آمادگی ممکن به میدان مسابقه بروند.
هنگامی که سری جدید Pilot Sport Endurance در Rolex 24 در Daytona شروع به کار کرد، به خاطر داشته باشید که تیمها ممکن است ساعتها آن را اجرا کرده باشند… حداقل در دنیای مجازی.
عکس ها: میشلین، پورشه، DPPI، IMSA





