آئودی ادعا می کند که موتور دیزلی V6 جدیدش تاخیر توربو ندارد

مفهوم قله کرایسلر اقیانوس آرام

در حالی که اتحادیه اروپا نفس خود را برای کاهش آلایندگی خودروسازان حبس کرده است، موتور دیزلی به تدریج در حال فراموش شدن است. سهم بازار آن از بیش از 50 درصد در دوره قبل از دیزلگیت به تنها هشت درصد در ده ماه اول سال کاهش یافته است. این امر، دیزل را در جایگاه چهارم در میان انواع محرکه قرار می دهد، که بسیار پس از هیبریدی، موتورهای بنزینی و حتی پلاگین هیبریدی است. بله، برای اولین بار، PHEV ها فروش بیشتری از دیزل در قاره دارند.

اما آئودی هنوز آماده بازنشستگی TDI نیست. این شرکت از سال 1989 خودروهای دیزلی می فروشد و حتی هشت بار با یک ماشین مسابقه ای استقامتی TDI برنده مسابقات لمان شده است. یک دیزل بزرگ V12 زمانی در ابرخودروی R8 نصب شد، اما هرگز تولید نشد. در سال 2025 یک موتور 3.0 لیتری V6 جدید با لمس الکتریکی وجود خواهد داشت.

دیزل شش سیلندر جدید آئودی برای اولین بار در A6 و Q5 ظاهر می شود و یک سیستم هیبریدی ملایم را با یک کمپرسور الکتریکی ترکیب می کند. اگرچه اینگولشتات قبلا موتورهای دیزلی 48 ولتی را ارائه کرده است، اما این اولین بار است که سخت افزار MHEV با کمپرسور الکتریکی کار می کند. این واحد در پشت توربوشارژر و اینترکولر در کانال ورودی نصب شده است.

هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید و توربوشارژر انرژی کمی دارد، هوای ورودی به سمت کمپرسور الکتریکی هدایت می شود. هوا که قبلاً توسط توربوی اگزوز فشرده شده است، قبل از ورود به محفظه احتراق بیشتر فشرده می شود. نتیجه گشتاور بیشتر در سرعت های پایین و عملاً عدم تاخیر توربو است. آئودی حتی ادعا می کند که جدیدترین دیزل V6 پاسخی قابل مقایسه با یک خودروی برقی مشابه دارد.



عکس از: آئودی

از نظر عملکرد، موتور 3.0 لیتری 295 اسب بخار در 3620 دور در دقیقه و 428 پوند فوت (580 نیوتن متر) از 1500 دور در دقیقه تولید می کند. در مقایسه با مدل قبلی خود، حداکثر فشار بوست 3.6 بار تقریباً یک ثانیه کامل سریعتر ایجاد می شود. چرخ کمپرسور نیز حدود 40 درصد سریعتر می چرخد ​​و تنها در 250 میلی ثانیه به 90000 دور در دقیقه می رسد. این منجر به واکنش واضح‌تر در مسیر می‌شود و خودرو در دو و نیم ثانیه اول “مقدار خوبی از طول خودرو” را پوشش می‌دهد.

هنگام راه اندازی، سیستم هیبریدی ملایم برای مدت کوتاهی 24 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر تولید می کند. اعداد چشمگیر، اما چگونه به جاده ترجمه می شوند؟ یک سدان A6 مجهز به دیزل V6 در 5.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر سرعت آن به 250 کیلومتر در ساعت می رسد. استیشن واگن کمی سنگین تر تنها به یک دهم بیشتر نیاز دارد.

با وجود مطابقت با وزن سدان A6، Q5 در واقع سریعتر است. صرف نظر از اینکه شاسی‌بلند معمولی یا اسپرت بک شیک‌تر را انتخاب کنید، هر دو تنها در پنج ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت می‌رسند و به حداکثر سرعت تنظیم‌شده مشابه A6 می‌رسند.

اجرا تنها داستان نیست. آئودی ادعا می کند راندمان و دوام سوخت نیز بهبود یافته است. اما برای روشن بودن، این یک موتور کاملاً جدید نیست. نام رمز “EA897evo4” تایید می کند که این جدیدترین توسعه یک موتور دیزلی از گروه فولکس واگن است که برای اولین بار در سال 2010 معرفی شد. حتی قبل از اینکه زوفنهاوزن پس از رسوایی دیزلگیت، دیزل را به طور کامل رها کند، به برخی از مدل های پورشه نیرو می داد. در واقع، EA897 بخشی از خرابکاری دستگاه تقلب در انتشار گازهای گلخانه ای بود.

با این حال، آئودی اصرار دارد که این جدیدترین V6 تمیزترین آن است. حتی می تواند با روغن نباتی هیدروژنه (HVO) کار کند و انتشار CO2 را تا 95 درصد در مقایسه با دیزل معمولی کاهش می دهد. HVO از روغن پخت و پز استفاده شده و محصولات جانبی کشاورزی ساخته می شود و در حال حاضر در خودروهای دیزلی ساخته شده در کارخانه های آئودی Neckarsulm و Ingolstadt در آلمان پر می شود.

به طور معمول ما انتظار این موتور را در A7 داریم، اما اسپورت بک بزرگ احتمالاً نسل بعدی نخواهد داشت. آینده پرچمدار A8 نیز نامشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *