اگر در مورد اتحادیه اروپا بلافاصله کلمه ای به ذهن متبادر شود، قطعاً «قانون» است. خودروسازان دائماً توسط دستورالعمل های سختگیرانه فزاینده ای که باید هنگام فروش خودروهای خود رعایت کنند، محدود می شوند. اهداف سختگیرانه فزاینده آلایندگی ناوگان، تولیدکنندگان را تحت فشار قرار میدهد و آنها را مجبور میکند تا خودروهای الکتریکی را در اولویت قرار دهند، که حاشیههای سود بسیار پایینی دارند.
اما نوری در انتهای تونل ظاهر می شود. در اوایل این ماه، کمیسر اتحادیه اروپا برای حمل و نقل و گردشگری پایدار اعلام کرد که فروش خودروهای موتور احتراق داخلی جدید پس از مهلت تعیین شده اولیه در سال 2035 همچنان مجاز خواهد بود. اکنون می دانیم که ICE احتمالاً حتی بیشتر از این هم ادامه خواهد داشت و تا دهه 2040 ادامه خواهد داشت.
روزنامه آلمانی تصویر به نقل از مانفرد وبر، رهبر حزب مردم اروپا (EPP)، ممنوعیت عملی موتورهای احتراق داخلی برای مدت نامعلومی برداشته خواهد شد. در جلسه آخر شب این هفته توافقات زیر حاصل شد و جزئیات بیشتر دیروز، 11 دسامبر نهایی شد:
برای ثبت نام های جدید از سال 2035 به بعد، اهداف ناوگان خودروسازان اکنون به کاهش 90 درصدی انتشار CO2 به جای 100 درصد نیاز دارد. از سال 2040 به بعد دیگر هدف 100 درصدی وجود نخواهد داشت. این بدان معنی است که ممنوعیت فناوری برای موتورهای احتراق داخلی از جدول خارج شده است. بنابراین تمام موتورهای ساخته شده در آلمان می توانند به تولید و فروش ادامه دهند.
عکس از: مرسدس بنز
در بیانیه ای در این باره هفته خودروسخنگوی مانفرد وبر توافق بین رئیس کمیسیون اورسولا فون در لاین و رئیس گروه EPP را تأیید کرد. به هر حال، EPP بزرگترین و تأثیرگذارترین در پارلمان اروپا است. انتظار می رود اعلام رسمی کمیسیون اتحادیه اروپا سه شنبه آینده، 16 دسامبر انجام شود.
مقررات اولیه تصریح میکرد که از اواسط دهه آینده، تمام خودروهای جدید فروخته شده در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا باید کاملاً بدون CO₂ باشند. تحت هدف جدید و آرام کاهش 90 درصدی، خودروسازان آزادی عمل بیشتری خواهند داشت. فاصله 10 درصدی باقیمانده به آنها اجازه می دهد تا موتورهای احتراقی را برای مثال در هیبریدی های پلاگین زنده نگه دارند. علاوه بر این، خودروهای الکتریکی مجهز به موتور بنزینی با افزایش برد که به عنوان ژنراتور برای شارژ باتری عمل می کند نیز مجاز خواهند بود.

عکس از: BMW
اظهارات مانفرد وبر مبنی بر اینکه تنظیم کننده ها برای سال 2040 هدف کاهش 100 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای را تعیین نخواهند کرد، نشانه روشنی است که اتحادیه اروپا تشخیص داده است که ممنوعیت اولیه عجله داشته است. به جز چند استثنا مانند ولوو و پولستار، اکثر خودروسازان قاطعانه با ضرب الاجل 2035 که در ابتدای دهه تعیین شده بود مخالفت کرده اند. به طور فزاینده ای محتمل است که ادامه فشار آنها نتیجه دهد.
هر تصمیمی که اروپا اتخاذ کند، پیامدهای جهانی خواهد داشت. تمام خودروسازان بزرگ خودروها را در اتحادیه اروپا می فروشند و با حفظ تولید موتورهای احتراقی، مشتریان کشورهای غیر اتحادیه اروپا نیز از تنوع بیشتری از پیشرانه ها بهره مند می شوند. توانایی فروش خودروهای موتور احتراق داخلی در چنین بازار مهمی به تولیدکنندگان این امکان را می دهد که صرفه جویی در مقیاس را حفظ کنند و کارخانه های موتور را فعال نگه دارند و صدها هزار شغل را حفظ کنند.
منابع:
تصویر، هفته خودرو
