در مارس 2021، ولوو اعلام کرد که تا پایان این دهه کاملاً الکتریکی خواهد شد. با این حال، هدف بلندپروازانه خودروهای الکتریکی در سپتامبر 2024 کنار گذاشته شد، زمانی که شرکت متعلق به جیلی اعلام کرد که خودروهای هیبریدی پلاگین برای مدتی پس از سال 2030 وجود خواهند داشت. با وجود سردرد، خودروساز مستقر در گوتنبرگ اصرار داشت که اتحادیه اروپا باید به هدف خود مبنی بر ممنوعیت فروش موتورهای احتراق داخلی جدید از 20 خودرو35 پایبند باشد.
هنگامی که دیروز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه کمیسیون اروپا بستهای را پیشنهاد کرده است که به خودروهای موتور احتراقی جدید اجازه میدهد فراتر از مهلت اعلام شده اولیه باشند، ولوو دقیقاً خوشحال نبود. سخنگوی شرکت این را گفت اخبار خودرو اروپا که لغو این ممنوعیت میتواند بیش از آنکه مفید باشد، ضرر داشته باشد، زیرا این تصمیم «میتواند رقابتپذیری اروپا را برای سالهای آینده تضعیف کند».
علاوه بر این، اعتقاد بر این است که اگر این ممنوعیت بدون تغییر باقی بماند، سایر خودروسازان میتوانند مجموعههای خودروهای خود را تا سال 2035 به طیف خودروهای تمام الکتریکی تبدیل کنند: “ولوو در کمتر از ده سال یک مجموعه کامل خودروهای الکتریکی ساخته است و آماده است تا با پل هیبریدی دوربرد کاملاً الکتریکی شود. اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم، دیگران نیز میتوانند.”
کیا همچنین طرفدار کنار گذاشتن درایوهای معمولی است. در ماه آگوست، مدیرعامل این شرکت در اروپا، مارک هدریش، گفت که مسدود کردن مسیر به سمت طیف محصولات تمام الکتریکی پیامدهای مهمی خواهد داشت: “ما با بهمنی از خودروهای برقی روبرو هستیم و اگر مجبور شویم به طور ناگهانی وارد کردن خودروهای الکتریکی به بازار را متوقف کنیم، هزینه زیادی برای ما خواهد داشت.”
عکس از: ولوو
اما ولوو و کیا در اقلیت هستند زیرا سایر خودروسازان از تصمیمات اتحادیه اروپا در این هفته حمایت می کنند. رویترز به نقل از فولکس واگن، این پیشنهاد را “عملی” و “در کل از نظر اقتصادی معقول” خواند، در حالی که رنو از بسته به روز شده، به ویژه ابتکار خودروهای مقرون به صرفه کوچک برای مدل های الکتریکی استقبال کرد.
ابتکار خودروهای مقرون به صرفه کوچک با هدف ایجاد زیرمجموعه جدیدی از وسایل نقلیه (“M1E”) تا طول 4.2 متر (165.3 اینچ) و تشویق خودروسازان برای توسعه و ساخت خودروهای الکتریکی در اروپا است. برخی از محدودیت های نظارتی برای کاهش قیمت های تولید و فروش کاهش می یابد. تولیدکنندگان خودرو برای دستیابی به اهداف آلایندگی خود، «اعتبارات فوق العاده» دریافت می کنند.
BMW در مورد تصمیمات این هفته احساسات متفاوتی دارد. از یک سو، از تکثیر موتورهای احتراق داخلی پس از سال 2035 پشتیبانی می کند.2 مقررات انتشار گازهای گلخانه ای به عنوان یک “راه حل سطحی” دیده می شود.
Stellantis هنوز پاسخی نداده است، اما همین یک ماه پیش این شرکت موضع خود را به صراحت اعلام کرد و اعلام کرد که تولید خودروهای جدید با موتورهای احتراق داخلی حتی پس از سال 2035 نیز باید ادامه یابد. به همین ترتیب، مدیرعامل مرسدس و رئیس انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) اخیراً از کمیسیون اروپا خواست تا این ممنوعیت را لغو کند. اولا کالنیوس نامه ای به اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا فرستاد و به او هشدار داد که هدف سال 2035 غیرواقعی است.

ACEA یکی را صادر کرده است نظر او ساعاتی پیش تصمیم برای لغو این ممنوعیت را «اولین گام به سوی ایجاد مسیری عملگرایانهتر و انعطافپذیرتر برای همسو کردن کربنزدایی با اهداف رقابتپذیری و انعطافپذیری» توصیف کرد. با این حال، خاطرنشان می شود که اقدامات بیشتری برای تسهیل انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی مورد نیاز است.
تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان برای پنجمین سال متوالی، شاید سرسخت ترین مخالف ممنوعیت موتورهای احتراق داخلی بوده است. رئیس آکیو تویودا در سال 2024 گفت که وسایل نقلیه الکتریکی هرگز از 30 درصد سهم بازار جهانی تجاوز نخواهند کرد. اوایل امسال باشد محاسبات نشان داد که 9 میلیون خودروی الکتریکی دارای ردپای کربنی برابر با 27 میلیون خودروی هیبریدی هستند. تجزیه و تحلیل او آلاینده های ناشی از تولید باتری و خودرو را در نظر گرفت. همانطور که می توانید تصور کنید، این جمله که یک وسیله نقلیه الکتریکی به اندازه سه وسیله نقلیه هیبریدی آلودگی ایجاد می کند، جنجال قابل توجهی ایجاد کرده است.
برای یادآوری، شرکتهای خودروسازی که در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا فعالیت میکنند، اکنون باید انتشار CO2 خود را کاهش دهند.2 انتشار گازهای گلخانه ای 90 درصد در مقایسه با سطوح 2021. اتحادیه اروپا روشن می کند که موتورهای احتراقی، هیبریدهای پلاگین، افزایش دهنده برد و هیبریدهای ملایم پس از سال 2035 ادامه خواهند داشت. 10 درصد باقیمانده از انتشار گازهای گلخانه ای باید با سوخت های زیستی و سوخت های مصنوعی و همچنین فولاد کم کربن تولید شده در اتحادیه اروپا جبران شود.
در مجموع، تاریخ پایانی برای موتورهای احتراق داخلی در اتحادیه اروپا وجود ندارد.
منابع:
اخبار خودرو اروپا، رویترز، ACEA
