- تویوتا GR GT را به عنوان پرچمدار جدید خود رونمایی کرده است که در کنار خودروی مسابقه ای GR GT3 توسعه یافته است و دارای شاسی آلومینیومی سبک وزن، پیشرانه هیبریدی دو توربو V8 و فلسفه طراحی هوا-اول است.
مشاهده پیشنهادات شخصی
تاریخچه خودروهای اسپرت تویوتا در اواخر دهه 1960 با 2000GT آغاز شد که بعدها به اولین نماد عملکرد محور ژاپن تبدیل شد. این شرکت تحت پرچم لکسوس، LFA قدرتمند را روانه بازار کرد که هنوز هم به عنوان یکی از نمادینترین ابرخودروهای تمام دوران شناخته میشود. چند دهه بعد، این خودروساز ژاپنی راه قهرمانان سابق خود را دنبال می کند و یک پرچمدار کاملاً جدید، تویوتا GR GT را برای ما به ارمغان می آورد. گفته میشود که مدل جدید و همتای GT3 آن که به عنوان یک خودروی مسابقهای قانونی خیابانی معرفی میشود، نتایج مستقیم کهنهکاران در LFA «انتقال مهارتها و تکنیکها به اعضای جوانتر» و معرفی فناوریهای جدید برای سرگرمی عملکرد مدرن است.
بخش موتوراسپرت تویوتا، Gazoo Racing، GR GT را با سه عنصر کلیدی در ذهن توسعه داد: مرکز ثقل کاملاً پایین، وزن پایین با استحکام بالا و حداکثر عملکرد آیرودینامیکی. او اولین اصل خود را با ایجاد مراکز ثقل فردی راننده و وسیله نقلیه تقریباً یکسان و معرفی یک موتور جلو و دیفرانسیل عقب به منظور تسهیل حمل و نقل به دست آورد. در مورد عنصر دوم، GR GT بر اساس اولین قاب تمام آلومینیومی تویوتا با پلاستیک تقویتشده با فیبر کربن برای پانلهای بدنه ساخته شده است که حداکثر استحکام را تضمین میکند و در عین حال وزن محدود 1750 کیلوگرم یا کمتر را حفظ میکند.
تویوتا کمی متفاوت از معمول به طراحی نزدیک شد. تیم به جای اینکه ابتدا نمای بیرونی را ترسیم کند و بعداً آیرودینامیک را اصلاح کند، ابتدا اهداف آیرودینامیک را تعیین کرد و بر اساس آن نمای بیرونی را طراحی کرد. این بدان معناست که مهندسان و طراحان هوانوردی از روز اول در کنار هم کار کردند تا بدنهای بسازند که نه تنها دیدنی بود بلکه اساساً برای جریان هوا و خنککننده بهینهسازی شده بود و اصل نهایی آن را تضمین میکرد.
همچنین بخوانید: لکسوس LFA را باز می گرداند، اما نه آنطور که شما آن را به یاد دارید
تویوتا GR GT: دو توربو V8
این اصول بدون عملکرد خوب قدیمی بیارزش هستند و به همین منظور GR GT به موتور 4.0 لیتری V8 توئین توربوشارژ جدید تویوتا مجهز شده است. گفته می شود این خودرو در ترکیب با یک موتور الکتریکی ادغام شده در چرخ دنده محور عقب، به خروجی 640 اسب بخار و گشتاور 850 نیوتن متر دست می یابد که همگی از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با کلاچ مرطوب و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ های عقب منتقل می شوند. قابل ذکر است که اینها به عنوان حداقل اهداف برای GR GT بیان شده اند و مشخصات نهایی تولید می تواند از وعده های آنها فراتر رود.
تویوتا میگوید که بهینهسازی موقعیت باتری، مخزن و سایر قطعات منجر به توزیع وزن 45:55 از جلو به عقب شده است، به این معنی که میتوانید خودرو را به راحتی به داخل و خارج از پیچها برانید. این امر به قدرت ترمزگیری زیادی نیاز دارد، اما GR GT به خوبی به ترمزهای سرامیکی کربنی عظیم خود روی چرخ های 21 اینچی خود مجهز شده است. این تایرها مجهز به تایرهای میشلین پایلوت اسپورت کاپ 2 هستند که مخصوص این مدل طراحی شده اند.
همچنین بخوانید: تولد دوباره نماد – نسل اول هوندا NSX به عنوان یک ریستومد کامل کربن به نام Tensei بازگشته است.
تویوتا GR GT3:
Gazoo Racing همیشه می خواست از GR GT برای مسابقات استفاده کند و بنابراین پرچمدار جدید را در کنار نسخه ماشین مسابقه ای GT3 خود توسعه داد. تویوتا GR GT3 با مشخصات FIA GT3 مطابقت دارد، اوج موتور اسپرت تولیدی. این سه اصل را رعایت میکند، اما با نمای جلویی بازطراحیشده با جلوپنجره بزرگتر و شکافکننده جلو، لنتهای کاپوت و دریچههای گلگیر، رکابهای جانبی درشت با لولههای اگزوز جانبی و بال عقب عظیم، آنها را به نهایت میرساند. این خودرو دارای همان شاسی و سیستم تعلیق GT جادهای است و دارای توربوی دوقلو V8 است، اما برای تجربه رانندگی سبکتر و خشنتر، از قدرت هیبریدی چشم پوشی میکند.
تویوتا ادعا میکند که خودروهای هاله جدیدش بارها مورد آزمایش قرار گرفتهاند، شکست خوردهاند و تعمیر شدهاند تا آنها را به خودروهای راننده کامل تبدیل کنند. این خودروساز به آزمایش و توسعه GR GT و GR GT3 تا زمان عرضه رسمی آنها در سال 2027 ادامه خواهد داد.
خودروهای آینده در هند 2025 و بهترین SUV ها در هند را بررسی کنید.
تاریخ اولین انتشار: 05 دسامبر 2025، ساعت 5:15 عصر IST
