در حالی که اتحادیه اروپا در حال کاهش اهداف آلایندگی ناوگان برای اجازه ساخت موتورهای احتراق داخلی پس از سال 2035 است، همچنان کاملا متقاعد شده است که “آینده الکتریکی است”. در حالی که مقررات جدید معمولاً برای خودروسازان دردسر ایجاد می کند، یک نکته در “بسته خودرو” اتحادیه اروپا وجود دارد که آنها باید به طور کلی از آن استقبال کنند. خواستار ایجاد زیرمجموعه جداگانه ای از وسایل نقلیه الکتریکی کوچک به نام “M1E” است.
چقدر کوچک؟ برای واجد شرایط بودن در کلاس M1E، یک خودرو نباید بیشتر از 4.2 متر (165.3 اینچ) باشد. این هنوز به طور قابل توجهی بزرگتر از خودروهای ژاپنی kei است که به 3.4 متر (133.8 اینچ) محدود شده اند. با این حال، طول تنها نیاز نیست. این خودروها باید کاملا برقی باشند و در یکی از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا مونتاژ شوند.
خودروسازان تشویق می شوند تا وسایل نقلیه الکتریکی کوچک را از طریق به اصطلاح “سوپر اعتبار” توسعه دهند. یک وسیله نقلیه دارای گواهینامه M1E به جای 1 معمولی 1.3 به حساب می آید و در واقع مزیت CO2 30 درصدی را ارائه می دهد.2 اهداف انطباق اتحادیه اروپا همچنین می خواهد الزامات این کلاس جدید را به مدت 10 سال متوقف کند تا به تولیدکنندگان ثبات لازم برای برنامه ریزی بلندمدت را بدهد:
تولیدکنندگان خودرو تا سال 2035 میتوانند از «اعتبارات فوقالعادهای» مانند آنچه در CO2 وجود دارد، بهره ببرند.2 استانداردهای خودروهای الکتریکی کوچک و مقرون به صرفه تولید شده در اتحادیه اروپا. این یک انگیزه قوی برای تولیدکنندگان وسایل نقلیه برای تولید و عرضه مقادیر بیشتری از وسایل نقلیه الکتریکی کوچک است، با اثرات مثبت غیرمستقیم مورد انتظار نیز بر مقرون به صرفه بودن این وسایل نقلیه.
” width=”16″ height=”9″ loading=”lazy”/>
عکس از: رنو
اتحادیه اروپا انتظار دارد که معرفی رده M1E چارچوب قانونی را برای کشورهای عضوی که میخواهند وسایل نقلیه الکتریکی کوچک را از طریق یارانه، معافیتهای مالیاتی و کاهش هزینههای شارژ تبلیغ کنند، سادهتر کند. مالکان همچنین می توانند از معافیت مالیات جاده و اولویت دسترسی به خطوط یا فضاهای پارکینگ بهره مند شوند.
اگرچه همه با تصمیم اتحادیه اروپا برای دور شدن از ممنوعیت شدید خودروهای موتور احتراق داخلی جدید تا سال 2035 موافق نیستند، دسته M1E احتمالاً در سراسر صنعت مورد استقبال قرار خواهد گرفت. اگر خودروهای برقی واقعاً آینده هستند، این انتقال باید توسط مدل های کوچک و مقرون به صرفه به جای وسایل نقلیه سنگین و بزرگ انجام شود. تعهد به ساخت این خودروها در اتحادیه اروپا همچنین مشاغل محلی را تضمین می کند و به جلوگیری از رقابت چین کمک می کند.
چندین مدل فعلی و آینده در حال حاضر این الزامات را برآورده می کنند. از جمله این خودروهای رنو Twingo، 4 و 5 و همچنین ID هستند. از گروه فولکس واگن پولو، اشکودا اپیک و کوپرا راوال. استلانتیس با سیتروئن e-C3، اوپل کورسا الکتریک، فیات 500e و پژو E-208 نمایندگی می شود. کیا EV2 ساخت اسلواکی نیز واجد شرایط است، اما هیوندای اینستر مانند ساخت کره جنوبی نیست. به همین ترتیب، Mini Cooper و Aceman در چین مونتاژ می شوند که آنها را از کلاس “M1E” حذف می کند.
وقتی صحبت از پذیرش خودروهای الکتریکی می شود، آخرین داده های انجمن خودروسازان اروپا نشان می دهد که پیشرفت ادامه دارد. ACEA گزارش ها حاکی از آن است که 16.4 درصد از خودروهای جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا در ده ماهه اول سال کاملاً برقی بوده اند. اگر کشورهای ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ، سوئیس و بریتانیا را نیز شامل شود، این سهم به 18.3 درصد افزایش می یابد.
این اقدامات به وضوح گام هایی در مسیر درست هستند، اگرچه می توان استدلال کرد که باید سال ها پیش انجام می شد. به قول معروف: دیر کردن بهتر از هرگز نرسیدن است.
