دهه 1970 دوران وحشی در صنعت خودروسازی بود. فنآوریهای جدید، روشهای جدید تفکر و افزایش رقابت به این معنا بود که خودروسازان برای برجستهتر شدن باید خارج از چارچوب فکر کنند. برای BMW، این به معنای تأسیس یک تیم مسابقه ای با پشتیبانی کارخانه بود. این ایده که توسط باب لوتز بدنام رهبری شد، منجر به اولین خودروی M BMW شد که اکنون می توانید آن را خریداری کنید.
این خودروی توسعه کارخانه BMW 3.0 CSL در سال 1972 اولین خودرویی بود که توسط بخش تازه تاسیس BMW Motorsport ساخته شد. M خودروی E9/R1 را در اواخر سال 1972 و اوایل سال 1973 ساخت و آن را به اولین خودرو از 21 خودروی کارخانه CSL تبدیل کرد که 11 مورد از آن تیم کارخانه مسابقه داد. E9/R1 همچنین به توسعه کیت هوانوردی Batmobile کمک کرد.
با توجه به ماشین رقابت بود مجموعه دیلن مایلزاما BMW Motorsport آن را در پایان فصل 1973 به یک تیم مسابقهای آمریکایی برای قهرمانی IMSA در سال 1974 فروخت. پس از یک سال اقامت در IMSA، تیم خودروها را فروخت و بعدا بازنشسته شد.
E9/R1 در اوایل دهه 1980 قبل از اینکه مالک خصوصی فعلی این خودرو را در اواسط دهه 1990 خریداری کند، در مجموعه BMW قرار گرفت. از آن زمان، این خودرو تحت یک بازسازی جامع قرار گرفته است که اصالت خودرو را حفظ کرده است. به ندرت پیش میآید که یک وسیله نقلیه توسعهدهنده این مدت عمر کند و تمام قطعات هنوز مونتاژ شده باشند.
عکس از: دیلن مایلز
این خودرو بهترین بخش سه دهه را پشت درهای بسته سپری کرده است، اما تست صعود به تپه را در نسخه پیش قانونی خود در جشنواره سرعت گودوود 2021 به پایان رساند. آخرین حضور عمومی خود را در آگوست 2025 در Salon Prive Concours D’Elegance، مجهز به کیت Batmobile انجام داد.
BMW تنها چند سال پیش با نسخه محدود 3.0 CSL از CSL ها تقدیر کرد. این خودروساز تنها 50 نمونه ساخته است که مجهز به نسخه 553 اسب بخاری موتور 3.0 لیتری دو توربوشارژر شش خطی BMW و گیربکس دستی است. همچنین دارای بدنه منحصربهفردی بود، از جمله یک بال متمایز که از نظر سبک شبیه به Batmobile نمادین بود.
بر اساس لیست، این خودرو دارای موتور شش سیلندر خطی بزرگتر 3.5 لیتری است که بیش از 400 اسب بخار قدرت تولید می کند. هیچ قیمتی در آگهی ذکر نشده است – در هنگام درخواست آن را دریافت خواهید کرد. موفق باشید.
