ظاهر کلاسیک دو چراغ جلو بزرگ را در هر گوشه جلوی جلو فراموش کنید. اتومبیل های امروز جهان را از طریق چشمان جدید می بینند: باریک ، تیز و بلند روی سپر. چراغهای در حال اجرا در روز LED (DRL) به تمرکز بصری تبدیل شده اند ، در حالی که چراغهای اصلی اکنون اغلب در سپر پنهان می شوند ، مستقیماً قابل مشاهده یا یکپارچه در بدن نیستند.
این طرح “چراغ جلو تقسیم” با SUV ها ، سدان ها و حتی برخی از واگن های ایستگاه که همه این ظاهر را ورزشی می کنند ، به طور فزاینده ای محبوب می شود. در ابتدا یک راه حل هوشمندانه برای یک مشکل فنی ، چراغهای جلو اکنون یک انتخاب سبک برای بسیاری از تولید کنندگان خودرو هستند.
به عنوان مثال ، Purosangue Ferrari را با چراغ های باریک به سختی قابل مشاهده در بالای هوای عظیم ، بگیرید. یا Hyundai Kona و Tucson ، که هویت بصری کاملی در اطراف این مجموعه ایجاد کرده اند. حتی برخی از مدل های جدیدتر سیتروئن ظاهر چراغ جلو را نشان می دهند.
سوال این است: چرا بسیاری از تولید کنندگان خودرو چراغ های خود را به دو قسمت تقسیم می کنند؟
این عمدتا به دلیل چراغهای در حال اجرا در روز LED است که بیشتر از یک ویژگی فنی به یک بیانیه طراحی تبدیل شده اند. در قسمت جلوی قرار دارد ، آنها مانند ابروهای درخشان به نظر می رسند ، در حالی که چراغهای واقعی – هر دو پرتوی بلند و پایین – بیشتر پنهان می شوند و اغلب مستقیماً در سپر ادغام می شوند.
Purosangue Ferrari این رویکرد طراحی را به سمت افراط و تفریط می کند و آن را با یک مجموعه جسورانه و اسپرت ترکیب می کند. در همین حال ، Hyundai Santa Fe و Kona جدید امضای روشنایی را با استفاده از چراغهای در حال اجرا در طول روز یا ادغام مستقیم در مشبک ، به یک عنصر گرافیکی تبدیل می کنند.
Citroen C5 این خودروی مفهومی ایده امضای روشنایی با نصب بالا را که در نماد شورون دوتایی ادغام شده است ، معرفی کرد و چراغهای اصلی را در زیر آن پنهان کرد.
در ابتدا یک راه حل هوشمندانه برای یک مشکل فنی ، چراغهای جلو اکنون یک انتخاب سبک برای بسیاری از تولید کنندگان خودرو هستند.
در گروه Stellantis ، Lancia Ypsilon جدید نیز یک رویکرد مشابه را اتخاذ می کند: یک امضای نور LED با نصب بالا که از نماد “جامد” سبک شده برند تکرار می شود ، در حالی که چراغهای اصلی در پایین قرار دارند و در حجم مجسمه ای از سپر پنهان می شوند.
این جداسازی عملکرد و فرم فقط فنی نیست – یک زبان بصری جدید را ایجاد می کند که در آن نور نازک و تیز می شود و چهره خودرو ظاهری با تکنولوژی و آینده نگر دارد.
علاوه بر جدایی بین DRL ها و چراغهای اصلی ، نوارهای نوری مداوم به عنوان یک عنصر اتصال ظاهر شده اند. برخی از مارک ها شروع به ترکیب DRL ها با یک نوار LED کردند ، همانطور که در Volkswagen ID.4 مشاهده می شود ، Cupra Tavascan و جدیدترین مدل های هوشمند – اگرچه بسیاری از این وسایل نقلیه هنوز هم در هر گوشه دارای عناصر بزرگ جلو هستند.


برخی دیگر ، مانند Skoda Enyaq یا آخرین Peugeot 308 ، “ماسک” های درخشان واقعی با اثرات کریستالی ایجاد می کنند. در همین حال ، Audi Q6 E-Tron و BMW I7 در حال آزمایش با واحدهای LED فوق العاده نازک در موقعیت های سنتی تر هستند ، اما مانند جواهرات تکه تکه شده طراحی شده اند و امکان توالی روشنایی پویا را دارند.
یکی از رادیکال ترین و پیشرفته ترین تفسیرها از Cybertruck Tesla است که دارای یک نوار LED افقی مداوم به عنوان تنها امضای نور قابل مشاهده در بالای انتهای جلوی است. بدنه نور تیغ تیز مانند یک عنصر گرافیکی در کل عرض هود گسترش می یابد ، در حالی که چراغهای جلو واقعی کاملاً در سپر پنهان شده و در دو ماژول عمودی به سختی قابل مشاهده قرار دارند.
در همه این موارد ، نورپردازی عملکرد کاملاً فنی خود را از دست می دهد و به یک عنصر بیانگر تبدیل می شود – یک امضای برند ، یک بیانیه گرافیکی. و چراغ واقعی؟ این کوچکتر و با احتیاط تر می شود – اغلب تقریباً نامرئی است تا زمانی که روشن نشود.

در Testarossa جدید Ferrari 849 ، چراغ عملکرد اتصال را به خود اختصاص می دهد: یک نوار جلوی باریک دو واحد چراغ جلو را بدون ادغام در یک نوار واحد متصل می کند. این به الزامات قانونی احترام می گذارد و در عین حال تداوم بصری را در جلوی وسیله نقلیه تضمین می کند. این یک رویکرد ظریف است که کارآیی آیرودینامیکی را با هویت سبکی ترکیب می کند – بدون به خطر انداختن برجستگی آرم یا تشخیص فوری.
با ظهور وسایل نقلیه برقی و ناپدید شدن تدریجی مشبک سنتی ، ما وارد دوره جدیدی می شویم: جلوی خودرو دیگر توسط رادیاتور تعریف نمی شود – این به یک بیان هویت تبدیل می شود. چراغهای جلو و چراغهای در حال اجرا در حال حاضر در این جهت نقطه ای هستند: نور به یک تزئین فعال ، یک زبان رمزگذاری شده ، چهره پویا تبدیل می شود.
مفاهیمی مانند BMW I Vision De پانل های LED تعاملی را معرفی می کنند که چراغهای جلو سنتی را با نمایشگرهای دیجیتال جایگزین می کنند. در همین حال ، مارک های چینی مانند Hiphi ، Xpeng و BYD در حال آزمایش با چراغ هایی هستند که بسته به متن ، می توانند شکل ، رنگ و ترتیب را تغییر دهند.
از آنجا که چراغهای جلو سنتی از منظره ناپدید می شوند و نور به سمت بالا حرکت می کند ، “چشمان” وسیله نقلیه اکنون چیزی از گذشته است.