عکس: خاویر خیمنز/DPPI
گودیر تصمیم گرفته است که برای تمام فصل قهرمانی استقامت جهانی FIA 2026 به تایر متوسط خود تکیه کند و محصول Eagle Hard خود را کنار بگذارد.
Eagle Hard سال گذشته در کلاس LMGT3 معرفی شد و توسط Goodyear برای سه پیست با فرسایش بالا نامزد شد: سائوپائولو، مدار قاره آمریکا و بحرین، و تایر متوسط انتخابی در جاهای دیگر بود.
در میان گمانه زنی ها مبنی بر اینکه تایر هارد به زودی کنار گذاشته می شود، گودیر اکنون تصریح کرده است که Eagle Medium در تمام رویدادهای سال آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این امر با تغییر در پیش نویس مقررات ورزشی WEC در سال 2026 انجام می شود و تعداد لاستیک هایی را که تیم های LMGT3 می توانند در هر مسابقه استفاده کنند افزایش می دهد.
در سری مسابقات اروپایی لمانز، دوندگان LMGT3 از Eagle Hard برای دور افتتاحیه بارسلونا قبل از بازگشت مدیوم برای بقیه سال استفاده خواهند کرد.
در بیانیهای که به Sportscar365 ارسال شد، آمده است: «برای فصول WEC و ELMS 2026، Goodyear به طور انحصاری از ترکیب Goodyear Eagle Medium در همه رویدادها استفاده خواهد کرد.
تنها استثنا پیش درآمد و دور افتتاحیه ELMS در بارسلونا خواهد بود – که تهاجمی ترین پیست در تقویم محسوب می شود – جایی که ترکیب Goodyear Eagle Hard نامزد شده است.
“این رویکرد منعکس کننده درس های آموخته شده در دو سال اول رقابت LMGT3 است و Eagle Medium را به انتخاب ترجیحی برای همه دورهای دیگر تبدیل می کند.
گودیر در حال حاضر روی خط تولید کاملاً جدید Eagle برای سال 2027 کار می کند.
در اوایل سال جاری، مایک مک گرگور، رئیس مسابقات استقامت در Goodyear، اعلام کرد که آزمایش پیست برای سری LMGT3 2027 اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.
تیم های LMGT3 به افزایش تخصیص تایر واکنش نشان می دهند
پیشنویس مقررات ورزشی WEC برای سال 2026 که در اکتبر منتشر شد، بیان میکند که تیمهای LMGT3 مجاز به استفاده از 24 لاستیک در یک مسابقه شش ساعته معمولی (از 16 تایر)، 32 لاستیک در یک مسابقه هشت ساعته (از 26) و 40 لاستیک در یک مسابقه 10 ساعته (از 32) خواهند بود.
در اصل، این بدان معناست که تیمها میتوانند یک مجموعه جدید از چهار تایر را در هر پیت استاپ در یک مسابقه بدون نیاز به دو برابر کردن اندازه لاستیکهای برفی نصب کنند.
همچنین سهمیه تمرین آزاد از 12 لاستیک به 16 لاستیک افزایش یافت.
مدیر تیم Iron Lynx آندره آ پیچینی اشاره کرد که تیم مرسدس-AMG از تصمیم برای افزایش تخصیص حمایت نمی کند، اما معتقد است این استراتژی همچنان به نقش خود ادامه خواهد داد.
پیچینی به Sportscar365 گفت: «ما از آن آگاه هستیم و فکر میکنم اکثر تیمها با آن مخالف بودند. با این حال، آنها این راه را انتخاب کردند.
“این افزایش هزینه ای است که ما صادقانه ترجیح می دهیم نداشته باشیم. این تصمیمی است که ما گرفته ایم و از آن نهایت استفاده را خواهیم برد.”
“شما می توانید تا حدودی با استراتژی ها بازی کنید. با این حال، تعویض لاستیک حدود 11، 12، 13 (ثانیه) طول می کشد، بستگی به این دارد که چقدر خوب هستید. در برخی مسابقات ممکن است باز هم خوب باشد که لاستیک ها را عوض نکنید اما از آن به عنوان یک استراتژی برای حذف ماشین های دیگر استفاده کنید.”
“گاهی اوقات (زمانی که) نمی توانید سبقت بگیرید، می توانید تصمیم بگیرید که لاستیک ها را تعویض نکنید زیرا سایش خوبی دارید و سپس در پیست بازی می کنید.”
“من فکر می کنم هنوز جا برای استراتژی وجود دارد. البته این پنجره را کاهش می دهد زیرا معمولاً بهتر است لاستیک های بیشتری برای تعویض لاستیک ها و فشار برای (سرعت) داشته باشیم. ما خواهیم دید.”
ایان جیمز، مدیر تیم Heart of Racing، ناامیدی خود را از این تصمیم ابراز کرد و گفت که او معتقد است که در مسابقات خارج از 24 ساعت لمانز، که در آن تخصیص لاستیک جداگانه وجود دارد، لاستیک دوگانه احتمالاً به گذشته تبدیل خواهد شد.
او به Sportscar365 گفت: «از منظر تجاری و پایداری، ناامیدکننده است، زیرا فکر میکردم ما سعی میکنیم به سمتی برویم که نرفتهایم.
از دیدگاه ورزشی میتوانستم بفهمم که چرا برخی افراد فشار میآورند، اما دوست داشتم که یک عنصر استراتژیک اضافی به مسابقات اضافه کند. از دو جهت واقعاً ناامید هستم.
“من فکر می کنم همیشه دوره های انفرادی خواهد بود. شاید لمانز استثنا باشد. اما در هر جای دیگری همیشه دوره های انفرادی وجود خواهد داشت.”
از سوی دیگر، فردیناندو کانیزو، رئیس بخش خودروهای مسابقهای استقامتی فراری، معتقد است که با افزایش تخصیص تایر، هنوز فرصتهای استراتژیک وجود دارد.
Cannizzo گفت: “بیایید بگوییم که کسی تایرها را عوض نمی کند و هنوز هم می تواند عملکرد خود را از مرحله دوم دریافت کند و در زمان تعویض لاستیک صرفه جویی کند.” “ما 15 ثانیه یا هر چیز دیگری اضافه می کنیم. شما می توانید آن را در نظر بگیرید، یا یک و نیم با همان لاستیک ها.”
من فکر نمیکنم که این گزینههای استراتژیک را خیلی محدود کند. این روش رویکرد ما به استراتژی را تغییر میدهد، اما آن را خیلی محدود نمیکند.»
جان داگیس در این گزارش مشارکت داشت

