در دنیای خودرو، حتی طرفداران برقیسازی راههای جدیدی برای بهبود موتورهای سنتی پیدا میکنند. Omoda & Jaecoo – یک برند گروه چری که در اروپا به خاطر خط مشی خودروهای الکتریکی خود شناخته شده است – در اجلاس بین المللی کاربران 2025 از پروژه جسورانه جدیدی رونمایی کرد که هدف آن بازتعریف پایداری است: یک موتور احتراق داخلی با بازده حرارتی چشمگیر 48 درصد، نقطه عطفی که تولیدکنندگان کمی می توانند حتی به آن نزدیک شوند.
در حالی که برقیسازی بخش کلیدی استراتژی بلندمدت این گروه باقی میماند، Omoda & Jaecoo نیز سرمایهگذاری زیادی در بهینهسازی موتورهای احتراق داخلی انجام میدهد و مطمئن است که خودروهای هیبریدی عملیترین راه برای کاهش مصرف انرژی جهانی در سالهای آینده باقی خواهند ماند.
دستیابی به راندمان حرارتی 48 درصد نشان دهنده یک جهش فناوری قابل توجه نسبت به میانگین فعلی صنعت 38 تا 45 درصد است. در عمل، هر درصد به دست آمده نشان دهنده کاهش مصرف سوخت تقریباً 2.5 درصدی است. فراتر از راندمان، عملکرد حرارتی بالاتر نیز نقش مستقیمی در کاهش انتشار CO2 ایفا می کند و آن را به یک عامل حیاتی در تاثیرات اقتصادی و زیست محیطی تبدیل می کند.
تیم تحقیق و توسعه گروه چری در حال توسعه تعدادی از نوآوری های رادیکال است، از جمله نسبت تراکم فوق العاده بالا 26:1، مکانیسم هایپربولیک سه گانه، چرخش مجدد گازهای خروجی 35% (EGR) و پوشش های عایق حرارتی پیشرفته. این فناوریها با هم تلفات حرارتی را کاهش میدهند و بازده چرخه احتراق را افزایش میدهند – راه را برای نسل جدیدی از موتورهای هیبریدی بسیار کارآمد هموار میکنند.
عکس از: Omoda & Jaecoo
در این اجلاس، Omoda و Jaecoo نتایج واقعی به دست آمده با SHS فعلی خود (Super Hybrid System) را نیز ارائه کردند. این سیستم یک موتور سیکل میلر 1.5 TDGI را با دو موتور الکتریکی و یک گیربکس هوشمند DHT ترکیب میکند که بازده حرارتی 44.5 درصد و مصرف سوخت تنها 6 لیتر در 100 کیلومتر را به دست میآورد.
SHS به طور خودکار حالت های سواری را برای بهینه سازی عملکرد و کارایی بر اساس سرعت و شرایط بار تنظیم می کند. باتری هیبریدی آن برای دوام ساخته شده است – مقاوم در برابر گرما، ضربه و غوطه وری در آب – و دارای یک سیستم ایمنی پیشرفته است که در صورت برخورد تنها در 2 میلی ثانیه برق را قطع می کند.
سیستم Omoda & Jaecoo همچنین برد تمام الکتریکی 56 مایل (90 کیلومتر) را ارائه می دهد و دارای عملکرد V2L (خودرو به بار) است که می تواند دستگاه های خارجی را تا 3.3 کیلووات تغذیه کند.

4
