اولین فصل سوپراسپرت ها با سیستم فینال از چیزی که از آن انتظار می رفت فراتر رفت: نکات بسیار زیادی.
حتی زمانی که چز موسترت و تیم Walkinshaw Andretti United Ford قهرمانی رانندگان خود را در آدلاید جشن گرفتند، بحث بر سر این بود که آیا به دلیل سیستم معیوب نتیجه عادلانه بود یا خیر.
نحوه برنده شدن Mostert و WAU چیزی را نشان داد که شاید کمتر کسی در شروع فصل 2025 به آن فکر می کرد، اما همیشه پنهان مانده است: برنده شدن در مسابقات در فصل “عادی” خوب و خوب است، اما وقتی همه چیز جدی می شود معنای کمی دارد.
موسترت و تیم سال را با برنامه ای هوشمندانه آغاز کردند. موسترت خوشحال در آدلاید گفت: «سال ما دو قسمت بود.
“(در) دور 1 گفتیم، درست است، ما میخواهیم در فینال باشیم، میخواهیم برای بردن جام قهرمانی تلاش کنیم. اینگونه به سال نزدیک میشویم؛ چیزهایی را امتحان میکنیم که لزوماً انجام نمیدهیم.
رایان والکینشاو، مالک تیم، این مفهوم را بیشتر توضیح داد: “تمرکز ما در تمام فصل فقط تلاش برای رقابت در فینال نبود، بلکه فداکاری دورهای زیادی بود تا بتواند تلاش کند آنچه را که برای سه راند پایانی باید بیاموزیم یاد بگیرد.”
Chaz Mostert، Walkinshaw Andretti United Ford Mustang GT
عکس از: Edge Photographics
در انتهای دیگر مقیاس، Triple Eight یک اینینگ معمولی تری انجام داد. بروک فینی چند راند طول کشید تا فرم خود را پیدا کند، اما زمانی که این کار را انجام داد، به رگه های پیروز ادامه داد. فینی در یک مسابقه 15 مسابقه ای که شامل راندهای چهارم و هشتم (پایان سری سرعت) بود، 11 برد به دست آورد.
از سوی دیگر، موسترت در این مقطع از فصل تنها یک بار پیروز شده بود. فینی یک دور کامل از نزدیکترین رقیب خود فاصله داشت، در حالی که مت پین و موسترت از گرو ریسینگ دو دور کامل عقب بودند.
این و خرابی موتور که به شانس موسترت برای برنده شدن در Bathurst 1000 پایان داد، در هر فصل دیگری، او را در بهترین حالت به رتبه ششم برتر در مسابقات قهرمانی محکوم می کرد. اما شکل متناقض نمایش داده شده توسط Mostert، هم تیمی WAU، Ryan Wood و تیم در واقع یک هدف داشت. این تیم تنظیمات جدیدی را امتحان کرد و تا زمانی که سوارکاران آنها در رقابت برای 10 فینالیست برتر باقی ماندند، از ادامه این کار خوشحال بودند.
موسترت گفت: «احتمالاً روشی که ما در آخر هفتههای مسابقه آزمایش میکردیم بهترین گواه حقایق بود. 24 رقیب دیگر اینجا هستند و هیچ پنهانی وجود ندارد که آیا ماشین خوب است یا بد.
«وقتی به سری پایانی رسیدیم، شما (رسانهها) یک بار در مورد ما صحبت نکردید، ماشین شماره 25، و نباید میگفتید چون ما خیلی بالا و پایین بودیم. یک آخر هفته روی سکو بودیم، یک آخر هفته ما نبودیم.
“کار سختی بود. جستجوی روح زیاد و همچنین شک و تردیدهای زیادی در انجام این کار. اما باید بگویم، در سه دور آخر، من نمیدانم میانگین موقعیت پایانی ما چقدر بود، اما باید امن بود، در سه تیم برتر، در چهار تیم برتر. حتی زمانی که در مسابقات مقدماتی دوازدهم شدم، ماشین هنوز عالی بود، باورنکردنی بود.”
چاز موسترت، والکینشاو آندرتی یونایتد، رایان وود، والکینشاو آندرتی یونایتد
عکس از: Edge Photographics
آن زمان بود که موسترت بهترین فرم خود را نشان داد.
او سه برد متوالی به دست آورد، دو برد در خیابان های گلد کوست و دیگری در Sandown و پس از آن مقام چهارم را کسب کرد. سه مقام دوم، یکی از جایگاه دوازدهم فوق الذکر، اولین عنوان او را با اختلاف به موسترت داد.
فینی برتری خود را در رده بندی امتیاز حفظ کرد، اما امیدهای خود را برای عنوان قهرمانی از دست داد وقتی شورولت کاماروی او در دو مسابقه آخر سال در آدلاید دچار اشتباه موتور شد. در حالی که با ناامیدی از دست دادن عنوانی دست و پنجه نرم می کرد که در هر سال دیگری با یک تاخت و تاز به دست می آورد، روز بعد موسترت را «قهرمانی شایسته» خواند.
فینی گفت: «دوندگی او در این سری فینال چیزی است که او واقعاً می تواند به آن افتخار کند. او یک الگوی بزرگ برای این ورزش است. او با هواداران و همه رانندگان به طرز فوق العاده ای کنار می آید. او همیشه برای من عالی بوده است. من واقعاً می خواهم به او بابت این قهرمانی فوق العاده تبریک بگویم.”
بسیاری از طرفداران از سیستم جدید فینال انتقاد خواهند کرد. کمتر کسی می تواند استدلال کند که موسترت لیاقت یک عنوان را ندارد، اما شرایطی که تحت آن به وجود آمد برای مدتی در مورد آن صحبت خواهد شد…
ما نظر شما را می خواهیم!
دوست دارید چه چیزی را در Motorsport.com ببینید؟
– تیم Motorsport.com
